Kirjoitukset
Maailman kaunein tyttö (Into, 2016)
Säkenöivä romaani sisaruudesta ja symbioottisesta rakkaudesta seuraa neljää sisarta kolmella vuosikymmenellä. Tarina alkaa vuodesta 1994, kun Kurt Cobain on juuri kuollut, ja eräs täydellisen onnellinen perhe viettää kesälomaa saaressa. Tapahtuu petos, jonka kaiut kiirivät pitkälle nykyaikaan.
Into Kustannus 2016
”Aino Kiven esikoisromaani on kertomus perheestä ja sisaruudesta, nuoruuden epävarmuudesta, viattomuudesta ja siitä eroon pääsemisestä. Kolmelle aikatasolle sijoitettu tarina kerrotaan kolmen sisaruksen suulla.
Tarina on sama, mutta kertomukset eri – kuten perheissä aina.
VUONNA 1985 syntynyt Kivi on teatteriohjaaja, näytelmäkirjailija ja draamaopettaja. On siis melkein annettua, että esikoisteos on sujuva, hyvin kirjoitettu, dialogi luonnollista. ”
-Sanna Kangasniemi, Helsingin Sanomat 23.10.2016
”Maailman kaunein tyttö on hieno läpileikkaus tytöistä – ja ihmisyydestä. Kaikissa on monta puolta, pahaa ja pelottavaakin, ja se on ihan ok.”
-Mari Viertola, Turun Sanomat, 4.1.2017
”Aliisa, Ada, Alma ja Anni ovat täydellisen perheen neljä täydellistä sisarta. Romaani kulkee kolmessa aikatasossa ja kertoo kolmen nuoren naisen tarinan kunkin omasta näkökulmasta heidän yrittäessään tavoittaa raskasta menneisyyttä kantavaa isosiskoaan Aliisaa.
Kolme erilaista ääntä kietoutuvat yhden pinnalta kiiltävän mutta sisältä rapisevan ja onton perheen mosaiikkimaiseksi muotokuvaksi.”
-Henri Nerg, Savon Sanomat, Karjalainen 15.10.2016
” Kiven kerronta on romaanimuotoisen täyttä ja se rakentuu monisyiseksi kuvaksi siitä sukupolvesta, johon itsekin kuulun. 1990-luvun pastoraali murtuu Maailman kaunein tyttö -romaanissa 2000-luvun individualismiin. Maailmassa on tapahtunut jonkinlainen repeytyminen. Romaanin pyrkimys sukupolvea sitovaan kokemusmaailmaan pureutumisessa eri naishahmoista käsin on ehdottoman olennainen. Vuosikausia jatkunut kirjoitusprosessi on myös sinänsä kiehtova, kun se on syntynyt teatterityön sivussa ja reunalla, ikään kuin kaksoiselämän tuloksena.”
-Aleksis Salusjärvi, Kiiltomato.net 11.10.2016
Suomennus
Wolfgang Herrndorf: Lada. Tampereen Työväen Teatteri, 2016.
Esitys-/ Tekstidramaturgia
Teatteri Siperia: Toinen katse. Ohjaus ja dramaturgia. 2016.
Tekstidramaturgina Pinnan alla -musiikkitanssiteoksessa, esitysdramaturgina Reetta-Kaisa Iles, sävellykset mm. Vilma Timonen ja Milla Viljamaa. Pinnan alla -työryhmä, 2012.
Runoesityksen Katso peiliin. Kuka katosi? dramaturgia yhdessä esiintyjä Mirjami Heikkisen kanssa. Kajaanin runoviikko, 2010.
FitFatFuckedUp – tanssiteatteriteoksen esitysdramaturgina, Muotinmukaisiksi – työryhmä sekä Seinäjoen kaupunginteatteri 2010
Itse kirjoitetut
Kari Krandi, 2016. Näytelmä.
Maailman kaunein tyttö, Into Kustannus 2016. Romaani.
Rahakabaree, Joensuun kaupunginteatteri 2015. Musiikkiteatterinäytelmä.
Tyhmät ihmiset hallitsevat maailmaa, Tampereen ylioppilasteatteri 2012. Musiikkiteatterinäytelmä.
Loistava Ella!, Loistava Company 2012. Monologi Ella Erosesta.
Jossain on aina aamu, fragmentti musiikkiteatteriteoksessa Vapautuspassio, TeaK 2010. Musiikkiteatterinäytelmä.
Hoc est Corpus*, Kumpulan metsäteatteri 2006. Näytelmä.
Parisenkymmentä eri opetusryhmien kanssa tai niitä varten kirjoitettua näytelmää.
Blogeja. Manifesteja. Novellinpätkiä. Runoja. Puolikkaita romaaneja sekä näytelmiä. Laulun sanoja (sävellettyjen ja säveltämättömien). Pari liian nuorena kirjoitettua runoteosta joita luojan kiitos kukaan ei julkaissut. Tolkuton määrä pöytälaatikkomateriaalia.
Dramatisoinnit
Stalinin lehmät. Sofi Oksasen romaanista. Joensuun kaupunginteatteri, 2018.
Kiljusen Herrasväki. Jalmari Finnen kirjojen pohjalta. Joensuun kaupunginteatteri, 2014.
Kaikkeuden enkelit. Einar Mar Gudmundssonin romaanista samannimisestä romaanista, yhdessä Perttu Hallikaisen kanssa, Kajaanin ja Joensuun kaupunginteatterien yhteistyö 2014.
Ainakin miljoona sinistä kissaa. Kaarina Helakisan samannimisestä romaanista, Kajaanin kaupunginteatteri 2012.
Hannu ja Kerttu, Teatteri Hevosenkenkä 2011.
Raamattu 2007 yhdessä Raisa Marjamäen kanssa, Kumpulan metsäteatteri 2007.